Stomme terroristen 2015


Een uurtje geleden zat ik nog heel erg relaxt te praten over de show van morgen. Ik ben in Sint Petersburg. Aangezien ik al een aantal jaren hier af en toe shows draai, heb ik hier een paar enorm lieve en genereuze metalfans leren kennen, die ik ondertussen gerust vrienden mag noemen. Een van de vele voordelen van het werken in dit wereldje. De ontzettend lieve en bedachtzame mensen die zich hierin bevinden. Onder het genot van menig vodkas en blini's, hebben we het vandaag over meerdere onderwerpen gehad, en begon de avond heel erg gezellig. Totdat ik een berichtje kreeg van een collega uit Parijs, die zojuist was geland in Sint Petersburg, en toevallig het nieuws checkte. Aanslagen. In Parijs. Terrorisme. In het nieuws zie je deze woorden iedere dag. Aanslagen. Terrorisme. Maar nu ineens, komen er een paar woorden bij. Helaas heel dicht bij. Er worden momenteel mensen gegijzeld in Bataclan. Dit is een concertzaal in Parijs. Een gemiddelde Melkweg, Bosuil, Paard, Boerderij, 013, Nobel, Baroeg. Een aanslag. Gijzeling. Het leven van naasten is in gevaar. Dit slaat momenteel in als een bom. Heel erg dichtbij. Niet al te lang geleden was ik zelf in deze concertzaal. Dus ik schrik ook heel erg nu ik hoor wat er momenteel hier aan de hand is. Wow. Ik kan het min of meer in mijn eigen hoofd afspelen. De angst. De verwarring. De pijn en het onbegrip.Bah. Waarom? Dit heeft toch niemand verdiend? Metalheads zijn naar mijn weten de vreedzaamste mensen op aarde.

Vorige week kregen wij ook al een flinke schok, die menig metalhead deed schrikken. Een brand in een nachtclub, tijdens een metalconcert in Boekarest, Roemenie. Vandaag is de 50e dode hier van geteld, en hangt het leven van tientallen mensen nog steeds aan een zijden draadje. Verschrikkelijk. De veiligheid van deze branche in de muziekwereld is niet overal even vanzelfsprekend. In de club in Roemenie, waar er vuurwerk werd gebruikt tijdens de show, waren er simpelweg niet de juiste veiligheidsvoorbereidingen. Iets waar echt niet iedereen over nadenkt tijdens een concert, maar daadwerkelijk erg belangrijk is. Als ik kijk naar de afgelopen 10 jaar dat ik op tour ben geweest, moet ik zeggen dat ik, en een heel groot aantal bands heel erg veel geluk heeft gehad. Zolang je er niet over nadenkt, is er niet veel aan de hand, en ik heb het idee, dat dit de gang van zaken is geweest in heel veel muziekzalen wereldwijd. De concertzaal in Boekarest, had net zo goed een zaal in Milaan of Barcelona kunnen zijn, die in de fik was gevlogen, en tientallen mensen de dood in had gejaagd. Dit zet je toch aan het denken. Niet in elk land bestaan er protocollen, die zowel de bezoeker als de artiest proberen te beschermen tegen allerlei soorten ongevallen. En toch is dat eigenlijk van de gekken. En dan gaat het niet alleen over het benodigde aantal van emergency exits of brandblussers (ik ken genoeg plekken in Europa en er buiten waar deze echt niet te vinden zijn!). In sommige delen van de wereld, is geld dus echt belangijker dan mensenlevens. Ik vind dit zo ontzettend frustrerend en stom, en ook vooral betreurend! Om heel eerlijk te zijn, moet er wereldwijd heel wat gebeuren. Zijnde Nederlanders, hebben wij Aardschokkers eigenlijk enorm veel geluk wat betreft onze veiligheidsmaatregelen en politieke vrijheid. Dus laten wij dat vooral zo houden!! En zeker even laten inzinken dat die zeker niet overal vanzelfsprekend is! \m/.

Comments

Popular posts from this blog

Lights Down Under

mobiele eenheid

Back to the roots