frankenstein!






Een regenachtige dag in Frankfurt. Tijd om mijn laptop open te klappen, want ik had Mike weer een column beloofd! Time to deliver! Katerloos zit ik te kijken naar de bedrijvigheid op het vliegveld in de motregen, waar het allemaal erg lang duurt voordat ik weer samen met de geluidsman in mag stappen onderweg naar het vast net zo natte Leiden. Mijmerend over de shows van de afgelopen dagen en met broekspijpen en schoenen vol aangekoekte modder, ben ik inmiddels ingestapt in het vliegtuig, waar ik nu volgens de piloot 50 minuten heb om deze column te schrijven. De eerste show van het weekend was met Marcel Coenen in de Bosuil in Weert. Een ouderwets avondje prog metal en muzikaal talent. Dat was gezellig! En knus op het podium! Maar goed dat de anderhalve meter regel niet meer geldt, want er stonden op een gegeven moment wel 16 man op het podium! Het was heerlijk om weer als vanouds in mijn oude soos te werken, met al die bekende gezichten, en zelfs Metal Mike die mij af en toe een biertje bracht!
Twee dagen later was ik alweer onderweg naar Frankfurt. Lordi was gevraagd om een show te verzorgen in een kasteel voor winnaars van een contest van een Duitse radiozender. Tof dacht ik. Een kasteel! Niet de eerste keer dat dat gebeurde. Toen ik ons schema van de showdag bekeek, vond ik het nog veel toffer. Het kasteel in kwestie was namelijk burcht FRANKENSTEIN!!!!!! Van het o zo bekende boek van die “gekke professor” die lijken opgroef voor lichaamsdelen en vervolgens met behulp van de bliksem het wezen van Frankenstein leven inblaast. Ik ben gek op verhalen achter locaties!
Het hele gebied was versierd en in Halloween sferen gebracht. De gebouwen waren ontzettend vet verlicht met overal special effecten en rook. Natuurlijk nam ik van de mogelijkheid gebruik, en ging ik even op onderzoek uit in en om het kasteel en belandde al snel in een torenkamertje naast een stroboscoop, pyro opstelling en rookmachine. Wauw wat een uitzicht! Wel een beetje balen dat er in de verte donkere wolken begonnen te vormen die onze kant op dreven en er voor zorgden dat ik nu met gore broekspijpen in het vliegtuig zit. Ook de backdrop van Lordi moest het ontgelden, en moet in Finland te drogen worden gehangen, zodat deze er bij de volgende show er mooi en strak bij hangt in plaats van beschimmeld en verkreukeld. Toen het festivalterrein open ging, stroomde het langzaam vol met Freddie Krugers, Kiss leden, nurses en zombies. Er liep ook geregeld een terrorclown langs mijn lichttafel die ontzettend goed in zijn rol zat en me de stuipen op het lijf joeg met zijn enge blik. Lordi viel met de kostuums zeker niet uit de toon, en verzorgde een leuke show. Het is de eerste keer ooit dat de zanger verkondigde aan het publiek dat hij het NIET heet had…Hij was niet de enige, want ondanks mijn 4 lagen kleding was ik ook nogal verkleumd na de show. Ik had om een kacheltje gevraagd, maar er was dus niet genoeg stroom beschikbaar om het aan te zetten….Is het al tijd voor zomer festivals? \m/

Comments

Popular posts from this blog

Lights Down Under

mobiele eenheid

Back to the roots