De dino en de merchman


Een maand geleden zat ik nog op de prairie tussen de dooie triceratopsen, en 3 weken geleden stond ik nog achter de knoppen in Spanje in the middle of nowhere. Op een veldje aan de rand van een enorm natuurgebied naast een prachtig meer, stond een soort van houtje touwtje podium. En KOUD dat het was!!! Het was de eerste keer dat ik onvoorbereid in Spanje was, en dus extra kleren heb moeten kopen om de show te overleven. Voor de komende maand zal ik overigens ook maar wat extra dikke truien in mijn koffer stoppen, want we gaan weer terug naar Rusland! Maar daar misschien in de volgende column meer over, want ik ga weer verder waar ik gebleven was, namelijk met het “in het zonnetje zetten” van de touring party. Vandaag is de Merchandiser aan de beurt. Een onderschat beroep. Het hebben van een mooi smoeltje en fikse boezem, zijnde het vriendinnetje van een van de muzikanten (of allemaal :p), is het namelijk al lang niet meer. Je moet over een flink aantal kwaliteiten beschikken, wil je deze taak namelijk goed kunnen volbrengen. De merch girl of boy, is de persoon die verantwoordelijk is voor de verkoop van de shirtjes, truien, platen, sleutelhangers, stringetjes en al het andere met de naam van de band erop. Aangezien de plaatverkoop niet meer de hoofdinkomst is van professionele bands, en je vrijwel alleen met daadwerkelijk toeren geld in het laatje brengt, is het dus belangrijk dat deze items als hete broodjes over de toonbank gaan om het hoofd boven water te kunnen houden. Belangrijk dus dat dit ook professioneel gebeurt! De dag van de merchandiser begint meteen al na het uitladen van de trailer, met het tellen van alles en het bijwerken van de administratie. Vervolgens wordt alles klaargezet en uitgestald in het kraampje van de dag, dat zo mooi en overzichtelijk mogelijk wordt ingericht. Het alleen maar ophangen van een shirt met een stuk tape aan de muur is “not done”. Het kraampje van de dag wil nog wel eens verschillen, en als je als supportband meegaat, is er ook nog eens de kans dat je niet zo veel plek hebt. Vaak zit je in de entreehal van het gebouw, en als je pech hebt zit je in de hoek van de zaal weggestopt, zodat je niks mist van alle concerten, soundchecks en knipperende lichten. Een goede belichting is iedere dag dus ook weer een uitdaging. De dagen zijn lang. Het langst van de hele touring party. Je kunt natuurlijk niet zomaar je stalletje onbewaakt laten, want de spullen zijn jouw verantwoordelijkheid. Fijn dus, als je een hechte crew hebt, die je even om hulp kunt vragen als je een hapje wil gaan eten of naar de wc moet. Als de band en de rest van de crew zich terugtrekt omdat er eerst nog 3 andere bands spelen, is de merchandiser al hard aan het werk. En het is niet alleen het verkopen van de spulletjes waar ze mee bezig zijn! Vaak zijn ze ook een vraagbaak. Hoe laat begint de show? Komt er nog een signing? Een van de grootste irritatiefactors? Mensen die hun biertjes op de merch tafel zetten, of er gewoon op gaan zitten! Of de afdingers. Lekker dan! Het is ook een van de meest sociale functies, omdat je dus de hele avond bezig bent met het kletsen en aanprijzen van het waar. Enige kennis van de muziek is dus best wel handig. En een hoog energielevel is ook zeker niet te veel gevraagd! Je moet goed op je strepen kunnen staan tegenover de zatlappen en vervelende mensen, en daarnaast zijn rekenkundige vaardigheden op zich ook wel handig, aangezien de administratie op orde gehouden dient te worden. De toolkit van de merchandiser: Een heuptasje, tape, wiskundig inzicht, een grote blaas en een fikse portie geduld! \m/

Comments

Popular posts from this blog

Lights Down Under

mobiele eenheid

Back to the roots