Ik wil echt niks anders...




Ik doe WEL nog mee, maar ik ga er niet meer over schrijven voorlopig. Dus ik zal creatief moeten zijn de komende tijd, gezien er geen nieuwe inspiratie is voorlopig!

Laatst was ik allemaal ouderwetse familie videobanden aan het digitaliseren (awkward pre-metal Hanneke ..haha!) Er zat een video bij van een familiefeest bij, waar er voor een van de feestbeesten een “ABC” werd voorgelezen. En ik dacht...ha ha, wat slecht! Leuk idee voor een column wanneer ik totaal geen inspiratie heb.

Dus zie hier. Het tour ABC.

A : Aftershow party! bijna altijd. Eerst backstage, en vervolgens in de lobby van het betreffende hotel. En daarna op de hotelkamer van degene die gebombardeerd is tot host (vaak onvrijwillig). Of in de tourbus natuurlijk!

B :  Bunk. Een ruimte van 200x60x50 cm waar je in slaapt of even je momentje pakt. Gescheiden met slechts een paar gordijntjes van de buitenwereld en je mede tourbusbewoners. Omdat je als sardientjes in een blik zit, kan je genieten van het nachtelijke “snorchestra”. Eigenlijk vind ik dat best wel rustgevend….

C : Curfew. De tijd waarop iedereen opgebokt moet zijn uit de venue. Een grote vijand van mensen die graag nog even willen douchen na de loadin. Oh en Crew!!! Staat vaak op je shirt en pas als je in deze wereld werkt...

D: Doors. Een echte deadline. Voor die tijd moet alles klaar zijn! Tijd om nog even te relaxen voor de show, of snel je eten naar binnen te werken. Ik moet altijd aan “the doors” denken, en wil dan een flauw grapje maken.

E: Encore. Band mag niet weg zonder!  

F: FOH. Front Of House. Hier staan de licht- en geluidstafels. Het is ook de plek waar de mensen met verstand van geluid en licht graag staan om je op de vingers te kijken. Word er soms best zenuwachtig van.

G: Groupies! Ze bestaan echt! Interessante schepsels.

H: Hotelkamers! Ik heb heel veel punten op tripadvisor...En hier geldt murphy’s law. Hoe fijner en mooier de kamer, hoe minder tijd je er in mag doorbrengen.

I : Introtape. Vroeger op cassette of CD. Tegenwoordig op de telefoon of laptop van de geluidsman. Belangrijk dat die tijdens het draaien ervan op “airplane mode” zit...

J : Jeugdsentiment. Als Saxon, of Maiden of een andere klassieker op hetzelfde festival speelt en je even mag gaan kijken en mee bleren.

K : Kabels. Heel veel kabels. Een belangrijke skill is om te leren hoe je deze netjes moet oprollen. Nog lang niet alles is draadloos.

L : Load-out aan het begin van de dag...en load-in aan het einde. Een goede work-out!!! Vooral als er veel trappen en weinig stage-hands zijn...

M: Merch! Essentieel tegenwoordig voor bands om hun tour mee terug te verdienen, aangezien CD’s verkopen niet meer loont.

N : Nightliner. Daar woon je in met een man of tien! Privacy? Alleen in je Bunk achter gordijntjes. Als je niet weet wat Buscall betekent, heb je een probleempje. Er zijn geregeld mensen achtergelaten. Of meegenomen. 

O : Overtime. Daar worden andere bands nooit blij van als je dat speelt. Het is dan ook een ongeschreven regel dat dat niet gebeurt. 

P: Programmeren! Soms in een half uur, soms in een hele dag! Soms 1000 lampen, soms 10.

Q: Que?

R : Rider. De lijst met wat er nodig is voor de band en crew om het optreden te doen. Hier staat alles op, van geluids- en lichtapparatuur tot eten en drinken. Het kan niet gek genoeg zijn. (sokken, condooms, no brown m&m’s…google die van Iggy Pop maar eens. Geweldig!…)

S: Setlist. Voor de show proberen sommige fans deze bij de lichttafel al te “reserveren”. De mijne staat altijd volgeklad met rare tekentjes voor licht dingetjes.

T: Trailer en Tetris. Heeft veel met elkaar te maken. Als je goed bent in Tetris, ben je ook heel goed in het inladen van de trailer. Gitaartje hier, versterkertje daar, en alles staat vast en veilig zelfs op de hobbeligste oostblok wegen.

U: “underwear”. Neem altijd het dubbele mee van wat je nodig denkt te hebben in je koffer. Soms struikel je er wel eens over op het podium. Of in het gangpad van de nightliner….

V: Venue. Zaal of plek waar de show plaatsvindt. 

W: Walkie talkie. Essentieel op festivals om te communiceren met je collega’s op het podium 100 meter verderop. De mijne valt vaak in de plee omdat ik vergeet dat ik hem achter op mijn broek heb hangen...

X: X-ray op het vliegveld. We zijn geregeld de sjaak. Muziekinstrumenten en kabels zien er natuurlijk vet gevaarlijk uit….met alle gevolgen van dien.

Y: Na een uitgebreid gesprek met band en crew members, zijn we tot de conclusie gekomen dat er geen woorden zijn met een Y. Mocht je er nou een weten, hoor ik het graag! Kan ik weer rustig slapen.

Z: Zo. Tijd voor een biertje. 

Comments

Popular posts from this blog

Lights Down Under

mobiele eenheid

Back to the roots