dikke vette bofkont


Ik geef het toe. Ik ben een dikke vette bofkont met mijn twee beroepen die ik over het algemeen probleemloos kan combineren! Sinds een tijdje ze ik vaker nee tegen langere tours, en ben ik buiten het festivalseizoen redelijk druk bezig met werken voor het leukste museum van Nederland met hier en daar een tripje tussendoor. Helemaal afscheid nemen van de muziekwereld zou ik denk ik ook nooit kunnen, ook al heb ik het wel eens geroepen. Het blijft gewoon in je bloed. Waarom? Omdat het gewoon leuk is! Meestal. En omdat ik niet een persoon ben die graag ergens vastroest. Ik ben wel van de variatie en van het avontuur! Een van de standaard dingen die ik “on the road” wel eens hoor zijn: Hee! Ik dacht dat je minder ging touren! En dat hoor ik ook wel eens op het kantoor. Zo rond de lente en de zomer. Want dat is wanneer mijn agenda het volste is. Ook deze zomer geeft weinig tijd om even rustig bij te komen met twee dino opgravingen en een hele hoop Satyricon en Rhapsody shows! Dit jaar zitten er ook wat “rehearsals”bij omdat er nieuwe nummers bij komen, en een show met een compleet album. Even samen oefenen dus. De band met hun instrumenten en ik met mijn lichttafeltjes om de “momentes Supremes” zo goed mogelijk te choreograferen. De show een beetje in de vingers krijgen dus. Al moet ik eerlijk zeggen dat iedere show toch weer anders is, en je daar dus als lichttech zonder vaste “Rig” op in moet spelen. Iets wat ik graag doe, en iets wat mij op mijn tenen houdt. Je leert iedere keer weer nieuwe apparatuur kennen, en nieuwe trucjes van lokale technici. Mensen vragen me ook wel eens waar ik het heb geleerd. Nou, gewoon  “on the road!”. En als baby metalheadje heb ik ook gewerkt bij een lokale concertzaal als vrijwilliger (de Bosuil!!!). Daar zorgde ik altijd dat ik de bands mocht belichten die ik tof vond, een dat ik kon afkijken bij de lichttechnici die meekwamen met de bands. Ik heb wel een “Masters Degree”, maar dat is niet in licht. Dat is in de archeologie. Ik vind het heel tof dat er tegenwoordig een opleiding voor bestaat (licht dan), vooral als je vaak met dezelfde tafel moet werken. Fijn voor theatershows, en voor shows die zo groot zijn dat ze zelf alles meenemen. Echter is een hoop van de dingen die je moet weten toch echt niet te leren op school. Daarvoor moet je onderweg zijn. Er is geen handleiding voor op tour gaan! Mijn advies voor iedereen die in de muziekwereld wil werken? Vrijwilliger worden in een muziekzaal, met (beginnende) bandjes meegaan om te helpen en vooral veel afkijken bij de mensen die dit al wat langer doen! Belangrijkste eigenschappen? Flexibiliteit, geen afkeer voor mensen en de drang naar avontuur! En een grote liefde voor muziek natuurlijk! \m/

Comments

Popular posts from this blog

Lights Down Under

mobiele eenheid

Back to the roots